Aktuality
Info k opravám dálnice D1, základní údaje o dálnici D1
12. 4. 2013
Úseky D1, které čeká modernizace, jsou 33 až 38 let staré
Výběr údajů o modernizaci dálnice D1 (první dva úseky v nejbližších dnech převezmou stavební firmy):
- Dálnice D1 je nejvytíženější silnicí v Česku, její podstatná část je již několik let za svojí životností. K modernizaci určené úseky byly otevřeny v letech 1975 až 1980.
- Modernizace se týká 160 km dlouhého úseku mezi Mirošovicemi u Prahy (21. km) a Kývalkou u Brna (182. km), celkem tedy 320 km vozovky. Nejvytíženější část dálnice u Prahy byla modernizována a rozšířena na šest pruhů v letech 1996 až 1999, D1 u Brna by měla být rozšířena v dalších letech.
- O potřebě modernizovat, případně rozšířit D1 mezi Prahou a Brnem se hovoří již řadu let, dálnice je po téměř čtyřiceti letech provozu v naprosto nevyhovujícím technickém stavu. Velmi špatný je technický stav většiny mostů. Definitivně o modernizaci rozhodlo ministerstvo dopravy předloni v červnu v souvislosti s prasklinou na jedné z betonových desek, kde se vytvořil deseticentimetrový schod.
- Dálnice bude i po modernizaci čtyřpruhová, bude však rozšířena z 26,5 metru na 28 metrů o 0,75 m zpevněné krajnice (odstavného pruhu) na každé straně, což umožní provoz v režimu dva pruhy v každém směru i v době uzavírky jednoho jízdního pásu.
- Modernizace zahrnuje opravu konstrukce vozovky, úpravu odbočovacích a připojovacích pruhů a přejezdů středního dělícího pásu, rozšíření dálničních mostů a nadjezdů, opravu kanalizace a její doplnění o bezpečnostní prvky, výměnu svodidel v celém úseku, opravu a modernizaci systému tísňového volání, doplnění telematických zařízení, výměnu veškerých kabelových vedení ve středním dělicím pásu (SDP) a doplnění protihlukových opatření.
- Modernizace se uskuteční za plného provozu. Doprava by měla být v opravovaných úsecích omezena v každém směru na dva jízdní pruhy a při přestavbách mostů přechodně na jeden pruh. Objízdné trasy nebudou stanoveny.
- Dopravní omezení u jednotlivých úseků budou podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) trvat 11 až 12 měsíců a nutnou zimní přestávku. Zvažovaná celková doba modernizace se pohybuje od pěti do deseti let.
- Kvůli stavebním pracím se zhorší dostupnost D1 pro záchranáře. U každého úseku proto bylo vybráno několik polních a lesních cest, které budou upraveny tak, aby po nich hasiči, zdravotníci, policisté a odtahová služba mohli na dálnici najíždět provizorně.
- Celá modernizace mezi 21. a 182. km by podle odhadů ministerstva dopravy mohla stát asi 14 miliard korun, počítá se s využitím peněz z Evropské unie. Podle ŘSD při průměrné opravě jednoho kilometru dálnice zahrnujícího obě poloviny komunikace jsou předpokládané náklady 150 milionů korun na kilometr, tedy 24 miliard korun.
- Stavba je rozdělena na 21 dílčích úseků mezi křižovatkami v délce od tří do 14,7 km, samostatným úsekem je most přes potok Šmejkalka u Senohrab.
- První se začnou modernizovat úseky mezi Lhotkou a Velkou Bíteší (153. až 162. km) a Větrným Jeníkovem a Jihlavou (104. až 112. km) na Vysočině. Ve výběrových řízeních zvítězila sdružení firem OHL ŽS s Alpine Bau s cenou 597 milionů korun a konsorcium Colas CZ a Porr s cenou 649 milionů korun, v obou případech výrazně nižší, než byly odhady ŘSD.
- Projektová dokumentace je zpracována na další tři úseky, v úsecích Loket - Hořice (66. až 75. km) a Šternov - Psáře (41. až 49. km) se čeká, zda se neúspěšní uchazeči rovněž neobrátí na antimonopolní úřad. V úseku Velká Bíteš - Devět Křížů (162. až 168. km) podala proti výsledkům výběrového řízení k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) rozklad společnost Eurovia.
- Chystaná modernizace D1 má i řadu kritiků. Například společnost Student Agency napadla tendry na opravu a požaduje, aby soutěže byly zastaveny. Podle majitele společnosti Radima Jančury je D1 možné opravit za třetinu času a peněz a přitom kvalitněji. Podle generálního ředitele ŘSD Davida Čermáka je ale řešení, které nabídl Jančura (rozbití betonového povrchu a jeho nahrazení tlustou asfaltovou vrstvou), nevyhovující.
Výběr základních údajů o dálnici D1
Výběr základních údajů o dálnici D1 (v nejbližších dnech začne rozsáhlá modernizace dálnice):
Trasa: Praha-Jihlava-Brno-Vyškov-Lipník nad Bečvou-Ostrava-Polsko (zhruba 80 km dlouhý úsek Lipník nad Bečvou-Bohumín byl budován jako dálnice D47).
Délka: 377 km, v provozu 340 km (Praha-Říkovice, Lipník nad Bečvou-Bohumín-Polsko), 24,5 km ve výstavbě či v přípravě (Říkovice - Lipník nad Bečvou).
Počátek výstavby: 8. září 1967; dálnice se začala stavět již 2. května 1939, stavba částečně pokračovala i během války, v roce 1950 byla zastavena.
První otevřený úsek: 12. července 1971, Praha - Mirošovice, 21,3 km; první dálniční úsek na území Československa.
Dokončení dálnice Praha-Brno-Bratislava: 8. listopadu 1980; otevřeny úsek D1 Humpolec-Pávov a úsek D2 Hustopeče-hranice se Slovenskem (26 km); poslední zprovozněné úseky mezi Prahou a Brnem a Bratislavou (z Brna na Slovensko vede dálnice D2).
Poslední zprovozněný úsek: 30. listopadu 2012, úsek dálnice mezi Bohumínem na Karvinsku a polskými hranicemi.
Předpokládané zprovoznění celé D1: rok 2015, úsek Říkovice-Přerov
Kategorie: dálnice má dva jízdní pruhy v každém směru, vzhledem k vysoké intenzitě dopravy bylo prvních 21 km z Prahy do Mirošovic přebudováno v letech 1996 - 1999 na dvakrát tři pruhy, stejné rozšíření je plánováno i okolo Brna, jako šestipruhá byla postavena v úseku Lipník-Bělotín.
Intenzita dopravy: od zhruba 100.000 vozidel za 24 hodin u Prahy, přes 70.000 v okolí Brna po 35.000 na Vysočině.
Nejdelší most: most přes Sázavu u Hvězdonic, 462 m.
Nejvyšší most: most Vysočina ve Velkém Meziříčí, 76 m (425 m dlouhý).
Nejdelší tunel: Klimkovice 1088 m.
autor:ČTK