hledám zateplení hledám firmu hledám radu slevy

Aktuality

Výdaje na nové silnice a tratě byly loni nejnižší od roku 2004

27. 8. 2012

Investice do dopravní infrastruktury byly loni nejnižší od roku 2004. Celkem na výstavbu nových železničních tratí směřovalo téměř 11 miliardkorun, za nové silnice utratilo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) 31,8 miliardy korun. Vyplývá to ze statistik ministerstva dopravy. Nejvíce peněz do nových silnic a tratí za dobu existence České republiky šlo v roce 2008, kdy jejich výstavba spolykala rekordních 73,9 miliardy korun.

Celková letošní výše investic do dopravní infrastruktury zatím není podle ministerstva dopravy definitivně vyčíslená, kvůli snižování rozpočtu resortu a Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) se ale dá předpokládat, že bude nižší než v předchozím roce. Letošní rozpočet SFDI, jehož prostřednictvím protéká většina peněz na nové projekty, zeštíhlil z loňských 61 miliard na letošních 41.

S dalším snižováním prostředků pro výstavbu infrastruktury se ministerstvo dopravy nechce smířit. Podle ministra dopravy Pavla Dobeše udělá resort vše pro to, aby se finanční prostředky SFDI pro příští rok udržely alespoň v letošní výši. Jednat o tom chce s ministrem financí Miroslavem Kalouskem i s premiérem Petrem Nečasem.

Největší problém šetření v dopravním resortu je to, že se prakticky nepřipravují žádné nové stavby, řekl ČTK vedoucí katedry ekonomiky a řízení ve stavebnictví stavební fakulty ČVUT Aleš Tomek. I kdyby v budoucnu dopravní rozpočet zvýšil, může se při trvání současné situace stát, že za tyto peníze nebude co stavět. Rozpočtové škrty nebudou podle něj mít dopad jen na nejbližší roky, ale zanedbání přípravy staveb a výkupů pozemků se promítne do příštích pěti až deseti let, kdy nebude co stavět, varoval Tomek.

Dokončení páteřní sítě dálnic a železnic by pro vládu mělo být základní prioritou, uvedl prezident Svazu dopravy České republiky Jaroslav Hanák. Tím, že dostavba infrastruktury nepokračuje a jsou omezovány výdaje na údržbu, se Česko staví do nezáviděníhodné situaci vůči okolním zemím. Zahraniční investory totiž podle Hanáka vedle kvalifikované pracovní síly zajímá především úroveň dopravní infrastruktury.


Celkové investiční výdaje do železniční a silniční infrastruktury v ČR v milionech korun

Rok         1990     1991      1992     1993     1994     1995     1996    1997     1998    1999     2000     2001
Železniční 3287     3330      2047     2404     3142     3897     5507   10058   10162    9910    13200   13417
Silniční *) 3080     3040      3398     4810     7660     9802    10537   13720   14466   11886   10988   10301

Rok           2002     2003     2004     2005     2006     2007     2008     2009     2010     2011
Železniční  14600    13244   13137   14428   13178   17003    22954   19593   14245   10987
Silniční *)   15971   19922   32902   42137   42268    41461   50962   52524   43494   31799


*) údaje za silniční infrastrukturu zahrnují výdaje na dálnice a silnice I.,II. a III. třídy

Zdroj: Ministerstvo dopravy
autor: ČTK



Pro zákazníky
Rubriky článků